Allez au contenu Allez à la navigation

A gyermekkori atópiás dermatitis kezelésének megfelelő megközelítése

Atópiás dermatitiszben szenvedő babával vagy kisgyermekkel gyakran teljesen máshogy fest a mindennapi élet, mint ahogy az ideális családi életet elképzeltük. Hogyan kerülhetjük el a frusztráltságot, a letörtséget vagy a bűntudatot? Szakértőink néhány javaslattal segítenek ebben.
 

Pszichológus, docens
Dr. Laura Janackova Csehországból

Ellenállás a stressznek


Dr. Janackova szerint a legfontosabb probléma, amely tönkreteheti a mindennapi tevékenységeket a gyermekek számára az a viszketés. Az ekcémás gyerekek gyakran idegesek, nem képesek koncentrálni, és ha még viszketnek is, a helyzet csak rosszabb lesz. A kellemetlen érzés a lelki békét és az alvást is megzavarhatja. A gyerek gyakran felébred, és sír. A szülő egyre kimerültebb lesz. Hosszú órákat tölt azzal, hogy megnyugtassa a gyermeket és saját tehetetlenségét is, és az eredmény magas stresszfaktorral járó, súlyos pszichés teher. A szülők leggyakoribb reakciója az önsajnálat vagy az agresszióval párosult fokozott feszültség. Több álmatlan éjszaka után az anyák könnyen hibáztathatják magukat, vagy kételkedhetnek magukban. Ekkor szükség van az apa vagy a közeli barátok segítségére.
Pszichológus
Katarina Vitkova Szlovákiából

Relaxálás a családdal


A gyermeknek éreznie kell, hogy mindkét szülő törődik az érzelmeivel, és mindent megtesz, hogy jobban érezze magát. Katarina Vitkova pszichológus azt javasolja a szülőknek, hogy szakítsanak időt a közös relaxációra. „Fontos megtanítani a gyerekeknek, hogyan relaxáljanak. Tudatos relaxáció során könnyebben el tudják képzelni, hogy a pszichés állapotukhoz kapcsolódó feszültség, aggodalom, fájdalom, viszketés vagy stressz elillan. A gyerekek számára a rövid relaxáció (3-5 perc) is elég, és nem kell olyan mélyre menniük, mint a felnőtteknek.
Fontos megtanítani a gyerekeknek, hogyan relaxáljanak. Tudatos relaxáció során könnyebben el tudják képzelni, hogy a pszichés állapotukhoz kapcsolódó feszültség, aggodalom, fájdalom, viszketés vagy stressz elillan.

Hogyan relaxáljunk?

„A legjobb, ha a gyerekekkel együtt relaxálunk. Nyugtató zenével vagy aromaesszenciákkal nyugodt légkört teremthetünk. A gyerekeket korábban előkészített vagy tanult szavakkal vezetjük. A cél, hogy a gyermek a légzésére vagy a testrészeire koncentráljon. A gyerekek bármilyen testhelyzetet felvehetnek a relaxációhoz. Hagyjuk, hogy kiválasszák a számukra legkényelmesebbet.”

A legtöbbet segítő szavak kimondása...

„Elérkezett a varázslatos relaxációs idő. Lefekszünk, és a testünk békés. Csak a has és a mellkas mozog a lélegzetünkkel együtt. Ha nem látjuk el őket egyértelmű utasításokkal, előfordulhat, hogy visszatartják a lélegzetüket. Lélegezzünk hangosan, hogy hallják. A légzésünk legyen eltúlzott, hogy segítsünk nekik mélyen lélegezni. Az interneten találhatunk nyugtató, terápiás vagy gyógyító meséket. De használhatod pusztán a fantáziádat is. A végén nyugtató hanggal vagy lágy hangszerrel ébresszünk fel őket, például egy triangulummal. Adjunk nekik lehetőséget, hogy megosszák érzéseiket vagy tapasztalataikat. A gyerekeknek erre nagy szükségük van.”

Emlékeztető

  • Ne add át magad a bűntudat érzésének, és ne keresd, hogy ki a hibás.
  • Szakíts időt magadra, hogy kiegyensúlyozott maradj. Iktass be egy délutáni alvást a gyermekeddel együtt, ha előző éjjel rosszul aludt.
  • Mutasd ki a gyermek felé, hogy törődsz a problémájával.
  • A feszültséget relaxációval vagy testmozgással enyhítsd.
  • Ne légy rest pszichológus vagy családterapeuta segítségét kérni.

Kiegészítő cikkek:

A szülő nyugalma elengedhetetlen az atópiás gyermek számára. Decouvrir
Szakértői tanácsok Decouvrir