Allez au contenu Allez à la navigation

Az ideális étrend atópiás bőrű gyermekek számára

Táplálkozási szakértő
Judita Palenikova Szlovákiából

Sok szülő töpreng azon, hogy a táplálkozás milyen hatással van az ekcémás babára. Mely ételeket érdemes kerülni, vagy éppen előnyben részesíteni? Judita Palenikova táplálkozási szakértő elmagyarázza, hogy a gyulladáscsökkentő diéta hogyan enyhítheti a tüneteket.

Gyulladás mérséklése

Judita Palenikova szerint az „atópiás ekcémában szenvedők számára jótékony hatással bír a gyulladáscsökkentő diéta”. A betegséggel összefüggő táplálkozási tanácsok azonban nem csak a korlátozásokról szólnak. Épp ellenkezőleg! A cél az, hogy minél több tápanyagban gazdag élelmiszert vigyünk be a gyermekünk étrendjébe. Míg a gyulladáscsökkentő diéta segít leküzdeni a gyulladást, az egészséges étrend általában szólva kötelező követelmény.” A táplálkozási szakértő az alábbiakban felsorolja a kerülendő élelmiszereket, és azokat, amelyek javallottak a gyulladáscsökkentő diétához.

Míg a gyulladáscsökkentő diéta segít leküzdeni a gyulladást, az egészséges étrend általában szólva kötelező követelmény.

Gyulladást okozó, kerülendő élelmiszerek

  • Telített zsírok: állati zsiradék (marha, sertés, szárnyas, vaj, sertészsír), magas zsírtartalmú tejtermék (kisgyermekeknek nem ajánlott az alacsony zsírtartalmú tejtermék, hanem inkább a teljes és az alacsony zsírtartalmú keveréke)
  • Egyszerű cukrok: édesség, édesített italok, méz. A gyümölcsöknek azonban megvan a helyük a gyulladáscsökkentő diétában.
  • Fehér lisztből készült termékek: ezek nem tartalmaznak elég rostot (ami csökkenti a glükóz felszívódását a véráramban, és megakadályozza a hirtelen szintemelkedést), és növelik az emésztőrendszeri megbetegedések, mint például a szisztémás gyulladás kialakulásának kockázatát. (Gyerekeknek jobb a hajdina, a köles és a tönkölybúzaliszt, mint a teljes kiőrlésű termékek.)
  • Transz-zsírsavak: margarin, sütemény, pite, gyorsételek stb.

Ajánlott gyulladáscsökkentő ételek

  • Zöldségek és gyümölcsök: a bogyós gyümölcsök (kivétel az eper) ideálisak, mivel általában nem allergének, és nem tartalmaznak sok cukrot. Ide tartoznak főként a szőlőfélék, az áfonya, a málna, valamint a szeder- és ribizlifélék. A barack és a sárgabarack is ajánlott, illetve a változatosság érdekében bármilyen más kedvelt gyümölcs.
  • Mogyorófélék és magvak: tápérték szempontjából a legfontosabb a dió, a mogyoró és a mandula. A magvakat illetően részesítsük előnyben az őrölt lenmagot, amely fontos zsírsavakban és E-vitaminban gazdag.
  • Zsíros tengeri hal: a halfélék jó példa arra, hogy nem minden zsír egészségtelen. A hal Omega-3 zsírsavakban gazdag, amely kiváló gyulladásgátló, és erősíti az immunrendszert.
  • Probiotikus baktériumokban gazdag élelmiszerek: erjesztett tejtermékek, kefír, joghurt. A gyulladáscsökkentő diétát gyakran egészítjük ki probiotikumokkal.

Ügyeljünk a változatosságra

Gyermekek esetében a diéta gondolata gyakran félreérthető, sőt akár szorongást is okozhat. Judita Palenikova így pontosítja ajánlásait: „Fontos észben tartani, hogy a különböző táplálkozási trendek követésével éppen azoktól a fontos, gyulladásgátló ételektől foszthatjuk meg a gyermekünket, amelyekre a leginkább szüksége van. Éppen ezért ne arra koncentráljunk, hogy mit zárjunk ki a gyermek étrendjéből, hanem éppen fordítva. Figyeljünk oda inkább a változatosságra, a szabályok és korlátozások mellett. Biztassuk a gyereket arra, hogy úgy étkezzen, hogy étrendje a gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkező élelmiszerek széles választékát tartalmazza.”

Emlékeztető

  • A gyulladásgátló diéta pozitív hatással lehet az atópiás ekcémára.
  • Érdemes előnyben részesíteni a házilag készült ételeket, gyümölcsöket és zöldségeket.
  • Kerüljük a cukrot és a telített zsírsavakat.

Kiegészítő cikkek

Atópiás dermatitisz: megelőzés és kiváltó tényezők. Gyakorlati tanácsok az ekcéma kiújulásának ritkítására Decouvrir
Szakértői tanácsok Decouvrir